Mitä ne paljasjalkakengät oikein on?


by Katja M., 24.09.2021
Tähän kysymykseen pääsee tuoreena paljasjalkakenkäkauppiaana vastaamaan usein! Sana ”paljasjalkakenkä” herättää edelleen jonkin verran väärinkäsityksiä. Asiaan vihkiytymättömän mieleen nousee helposti mielikuva ilman sukkia käytettävistä kesäkengistä, Fivefingers-tyyppisistä varvaskengistä tai muista paljaissa jaloissa käytettävistä tossuista. 

Yllättäen paljasjalkakenkien perimmäinen idea ei kuitenkaan ole paljaat jalat kengissä, vaan nimitys paljasjalkakenkä (barefoot shoe) tulee siitä, että ne simuloivat paljain jaloin kävelyä eli paljasjalkakengillä liikkuminen muistuttaa mahdollisimman paljon ilman kenkiä liikkumista. Parhaimmillaan kengät ovat niin mukavat jalassa, että fiilis on kuin kenkiä ei olisikaan, ja lasten suusta kuultuna nämä ovat "nopeet kengät".

Kengän ainoa tarkoitus on suojata jalkaa, ja se antaa jalan ja varpaiden toimia luonnollisella tavalla ja muuttaa jalan - ja siten koko kehon - luonnollista toimintaa ja alustasta saatavia tuntoaistimuksia mahdollisimman vähän. Jalkapohja on ainoa kehonosa, joka on jatkuvasti kosketuksissa alustaan, ja jalan asento ja toiminta vaikuttavatkin koko yläpuolella olevan kehon toimintaan kineettisessä ketjussa - jalkaterän liike vaikuttaa esimerkiksi polviin, lonkkaan ja alaselkään.

Paljasjalkakengän ehkä tärkein ominaisuus on jalanmuotoinen, leveä kärkiosa, jossa on tarpeeksi tilaa varpaille eli kenkä ei purista varpaita ja isovarvas voi pysyä suorassa linjassa. Ns. tavallisissa kengissä kärki on usein kapeneva tai symmetrisen pyöreä, jolloin varpaat puristuvat suppuun ja isovarvas kääntyy sisäänpäin, mikä voi pahimmillaan altistaa vaivasenluun syntymiselle. 




Paljasjalkakengissä on lisäksi tasainen pohja ilman vaimennuksia, tukia, kantakorkoa tai kärkinousua eli kenkä ei pakota jalkaa epäluonnolliseen asentoon, ja ohuen ja joustavan pohjan ansiosta jalkaterän lihakset pääsevät tekemään töitä. Paljasjalkakengät ovat myös kevyitä, mikä on tärkeä ominaisuus etenkin lasten kengissä. 

Lyhyesti sanottuna paljasjalkakengät mobilisoivat jalkasi ja koko kehosi. Jalkaterässä on 26 luuta, 55 niveltä, 107 nivelsidettä ja 31 lihasta, jotka aktivoituvat paljain jaloin kävellessä. Itseasiassa paljain jaloin kävellessä kaikki kävelyyn osallistuvat lihakset eli puolet kehon 650 lihaksesta ja 200 luusta sekä iso joukko niveliä aktivoituvat. (Lähde: https://www.respecta.fi/fi/ratkaisut/apuvalineet/jalkineet/opas-lasten-jalkineiden-valintaan/jalkaterien-rakenne/ )

Paljasjalkakenkiä löytyy nykyään joka lähtöön, säähän ja käyttötilanteeseen (vaikka toki Suomen sääolosuhteet vs kenkien ominaisuudet asettavat pieniä haasteita vedenpitävyyden ja lämpimyyden suhteen).

Monet ovat kertoneet päässeensä paljasjalkakenkien avulla eroon erilaisista kivuista ja jalkaongelmista, mutta ne eivät toki ole patenttiratkaisu kaikkeen. Paljasjalkakenkäkin on aina kompromissi paljain jaloin kävelyyn verrattuna, koska kaikki kengät aiheuttavat jonkin verran muutoksia jalan liikemalleissa ja kävelyssä. Hyvien kenkien lisäksi monipuolinen liikkuminen vaihtelevilla alustoilla (mieluiten paljain jaloin) on tärkeä osa jalkaterveyttä.